Зберегти доступ до послуг (про ліквідацію ЦНАП РДА)

Стрімке розгортання децентралізаційної реформи неминуче ставить нові виклики. Одне з гострих актуальних питань – не допустити погіршення доступності до послуг, в тому числі адміністративних

 

Роман Матвійчук, cтарший експерт напрямку з покращення якості надання адмінпослуг для населення Програми «U-LEAD з Європою»

Ситуація з ліквідацією / реорганізацією РДА, на жаль, веде до передчасного закриття багатьох ЦНАП РДА. Адже запущений процес вже має наслідком попередження про звільнення працівників РДА, в т.ч. не зроблено винятків для персоналу ЦНАП. У бюджетах не були передбачені кошти на функціонування ЦНАП у «старих» районах. Окремі ЦНАП ще в січні ц.р. перестали приймати нові заяви на послуги і працюють тільки на «видачу». У «підвішеному стані» і державні реєстратори цих РДА. Звільняють працівників ЦНАП і окремі РДА в нових районах, хоча ЦНАП ОМС ще не утворений.

У січні-лютому ц.р. процес набув ознак незворотного.

Що нас чекає. Орієнтовно біля 240 ЦНАП РДА будуть ліквідовані у «старих» райцентрах, де поки ще не утворено ЦНАП ОМС і в багатьох навіть намірів таких немає. Тобто у мешканців поки немає ні альтернативи, ні перспективи. Отже, є суттєвий ризик, що багато громадян втратять у 2021 році звичний доступ до послуг, зокрема й таких популярних як реєстрація нерухомості та бізнесу та ін. А так статися не повинно.

Чи могло бути інакше. Так, Закон щодо мережі ЦНАП №943 передбачав, що ЦНАП РДА функціонують до часу утворення ЦНАП ОМС у «старому» районі, але не довше кінця цього року. Тобто 2021 рік мав бути перехідним.

Чи можна врятувати ситуацію. Так, якщо діяти швидко і скоординовано. РДА, що реорганізуються-ліквідуються, переважно «вливаються» у нові РДА. У їх структурі є підрозділи щодо організації надання адмінпослуг, тобто власне ЦНАП. Відтак, можна передбачити переведення працівників ЦНАП РДА, що ліквідуються у «старих» районах – у нові РДА і тимчасово зберегти старі точки доступу у новому статусі – як територіальні підрозділи ЦНАП або віддалені робочі місця (але з адекватними переліками послуг і прийомними годинами). Механізм терпідрозділів ЦНАП задекларувала і Мінцифра.

У такий спосіб буде дотримано мету Закону №943 в цій частині – збережеться доступ до послуг. При потребі, на цей рік можна збільшити чисельність саме цих підрозділів у нових РДА. Цей тимчасовий варіант тягне багато різних управлінських рішень (нові ЦНАП, нова структура, нові переліки послуг, картки та ін.). Але це може бути виправдано, адже весь рік ще попереду. Та й самі рішення особливої розробки не потребують, швидше йдеться про зміну різних назв та адрес у структурах, посадах, картках, печатках.

І паралельно треба мотивувати ОМС в «старих» райцентрах до створення ЦНАП. Є субвенція на ЦНАП у держбюджеті на цей рік і її пріоритетно треба давати саме цим ОМС. Законом їм був наданий цілий рік через те, що створити ЦНАП за місяць-два можна тільки на папері. Крім інституційної основи, персоналу, потрібна фізична інфраструктура, якої у більшості РДА не було і в багатьох ОМС ще немає. За оцінками експертів Програми (після моніторингу ЦНАП РДА у 2020 році) – 2/3 ЦНАП РДА не мали суттєвого елементу – приміщень, що відповідають вимогам до ЦНАП.

Також необхідно відпрацювати чіткий алгоритм передачі майна ЦНАП РДА (належних приміщень, обладнання, меблів тощо) з державної власності у власність громад, щоб пришвидшити утворення ЦНАП ОМС. Хоча є поодинокі приклади, коли й ОМС не поспішають брати те, що лежить буквально «на тарілочці» (як-от ЦНАП у Старій Виживці Волинської області чи ін.), з сучасним приміщенням, кваліфікованим персоналом та навіть паспортним обладнанням.

Отже, треба діяти. Швидко і скоординовано, насамперед Уряду та ОДА.

Поділитися: