Застереження експертів Програми «U-LEAD з Європою» щодо законопроекту 9140

1 жовтня 2018 року у Верховній Раді України зареєстровано проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення передумов для захисту економічних та спадкових прав громадян в сільській місцевості» (реєстр. № 9140; далі - Законопроект). 2 жовтня на цей Законопроект було отримано висновок Головного науково-експертного управління Верховної Ради України. 3 жовтня Законопроект було розглянуто Комітетом Верховної Ради України з питань економічної політики, який визначено головним щодо Законопроекту і рекомендовано для прийняття

Законопроект серед іншого, зачіпає відносини щодо надання адміністративних послуг у сферах РАЦС, реєстрації нерухомості та бізнесу, тож його ухвалення вплине і на реалізацію Програми «U-LEAD з Європою», зокрема за напрямком  покращення якості надання адміністративних послуг для населення. Як відомо, завданням нашої Програми є допомога у створенні / модернізації до 600 Центрів надання адміністративних послуг, насамперед в об’єднаних територіальних громадах.

На думку експертів Програми, Законопроект, поряд із задекларованими у ньому позитивними цілями, несе певні ризики для органів місцевого самоврядування, зокрема:

1) Законопроектом вводяться нові посади «уповноважених осіб органів юстиції». При цьому одній такій посадовій особі надаються широкі повноваження щодо вчинення нотаріальних дій, а також державної реєстрації народження та смерті; державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень у результаті вчинення такою особою нотаріальної дії з нерухомим майном, об’єктом незавершеного будівництва; державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу тощо. Тобто одна посадова особа органу виконавчої влади наділяється широким колом повноважень щодо вчинення нотаріальних дій та надання адміністративних послуг. При цьому юридична техніка Законопроекту уможливлює різночитання, що не дають однозначної відповіді про вчинення усіх цих дій лише у випадках оформлення права на спадщину у сільській місцевості;

2) Законопроект може вступати у певну суперечність з політикою децентралізації, що впроваджується в Україні. Для покращення доступу до нотаріальних та реєстраційних послуг, на думку експертів Програми, доцільно було б надалі створювати умови для передачі / делегування повноважень органам місцевого самоврядування, ефективного виконання таких повноважень. Зокрема, у питанні державної реєстрації прав на нерухоме майно та суб’єктів господарювання, завдяки політиці децентралізації, протягом останніх двох років спостерігається позитивна тенденція розширення точок доступу до таких послуг, в тому числі їх наближення до мешканців сільських населених пунктів. Натомість наділення працівників Міністерства юстиції України повноваженнями щодо надання адміністративних послуг може породити інституційні конфлікти та конкуренцію компетенцій «уповноважених осіб органів юстиції» з посадовим особами органів місцевого самоврядування, що здійснюють відповідні реєстраційні функції у сферах нерухомості та бізнесу.

Розуміємо, що основна ідея Законопроекту полягає у вирішенні проблеми ускладнення доступу сільських мешканців до нотаріальних послуг, насамперед щодо оформлення спадщини. У цьому контексті звертаємо увагу, що право вчиняти окремі нотаріальні дії у населених пунктах, де немає нотаріусів можуть і посадові особи органів місцевого самоврядування. Проте після внесення змін до Закону України «Про нотаріат» в 2014 році, ці можливості обмежені лише «сільськими» населеними пунктами. А для вчинення дій щодо спадщини законодавством встановлені високі додаткові вимоги.

У цьому зв’язку експерти Програми закликають відповідальні органи влади докласти зусиль до:

– зваженого розгляду Законопроекту 9140, із проведенням відкритих  публічних консультацій із усіма зацікавленими сторонами, в тому числі з органами місцевого самоврядування та їх асоціаціями;

– врахування можливих наслідків ухвалення Законопроекту, з точки зору досягнення його мети, і ресурсів необхідних для цього (кількості нових працівників Міністерства юстиції, облаштування їх робочих місць, механізмів та способів надання послуг у сільській місцевості), за можливості з альтернативними варіантами вирішення піднятої проблеми – у тому числі використання потенціалу органів місцевого самоврядування;

– подальшої підтримки децентралізаційної реформи, та в разі потреби і можливості передавати відповідні повноваження органам місцевого самоврядування, раціоналізувати умови для виконання делегованих повноважень.

Зі свого боку, Програма «U-LEAD з Європою» і надалі надаватиме підтримку Уряду України у впровадженні реформи децентралізації, підвищенні спроможності органів місцевого самоврядування у наданні доступних та якісних публічних послуг.

Поділитися: