Перший в Україні мобільний ЦНАП: переваги і ризики

Що таке мобільний ЦНАП? Яким громадам потрібен саме мобільний ЦНАП? Які переваги та ризики його запуску? Чи є мобільний ЦНАП виправданий економічно? На ці та інші питання відповідає Віктор Тимощук, головний експерт по покращенню якості надання адміністративних послуг для населення Програми «U-LEAD з Європою»

Віктор Тимощук, експерт Програми “U-LEAD з Європою”

Існують різні моделі надання адміністративних послуг. Ідеальний спосіб їх отримання –онлайн. Але Україні потрібен ще не один рік для впорядкування законодавства та розбудови технічної інфраструктури. Найбільшого ж поширення наразі здобули Центри надання адміністративних послуг (ЦНАП). Традиційно ЦНАП – це спеціально облаштоване приміщення, у якому є можливість отримати широкий спектр адміністративних послуг у комфортних умовах.

Проте, коли йдеться про надання адміністративних послуг у громадах, які включають велику кількість населених пунктів, то єдиний офіс ЦНАП не завжди буде достатнім рішенням. Адже, крім набору послуг і комфорту, важливим є питання територіальної доступності. І тут може бути дуже корисним досвід Програми «U-LEAD з Європою», яка у співпраці зі Славутською громадою запустила перший в Україні мобільний ЦНАП.

Мобільний ЦНАП – це спеціально обладнаний транспортний засіб, у якому облаштовані два повноцінні робочі місця для надання адміністративних послуг. Важливо, що прийом громадян здійснюється всередині транспортного засобу. У ньому є системи обігріву та кондиціонування повітря, три сидячих місця для відвідувачів, резервний генератор живлення, тощо. Завдяки компактному пандусу у ЦНАП можуть обслуговуватися і особи з інвалідністю. Відтак, мобільний ЦНАП може працювати у будь-яку пору року і в будь-якій місцевості.

В яких випадках доцільно планувати запуск мобільного ЦНАП в громаді? Такий ЦНАП потрібен для тих громад, у складі яких є багато віддалених невеликих населених пунктів, де неефективно або й неможливо облаштувати стаціонарні приміщення для надання адмінпослуг (навіть офіси на 1 робоче місце). У таких селах попит на послуги досить помірний, складно знайти кваліфікований персонал, а витрати на створення офісу та його роботу будуть економічно невиправданими.

Натомість мобільний ЦНАП може відвідувати за гнучким графіком будь-які населені пункти, заощаджуючи час і кошти громадян. При цьому, графік роботи можна адаптувати, залежно від потреб споживачів та сезонності попиту на послуги.

Звичайно, мобільний ЦНАП виправданий лише тоді, коли громада має належний «класичний» ЦНАП. Адже для роботи у мобільному центрі потрібен кваліфікований персонал та потужний бек-офіс, який зможе опрацьовувати заяви на адмінпослуги будь-якої складності.

Як і в «класичному» ЦНАП, у мобільному ЦНАП найважливішим є набір послуг. Потенційно для діючих ОТГ це можуть бути майже усі адміністративні послуги без винятку. Оскільки Славута перебуває ще у процесі об’єднання, то на першому етапі ЦНАП надаватиме 80 адміністративних послуг. Це і соціальні адміністративні послуги (житлові субсидії, державні допомоги), і послуги з реєстрації нерухомості та бізнесу, і вклейка фото в паспорт (25, 45 років), тощо. Наразі цей мобільний ЦНАП працюватиме у сусідніх селах на основі договору про співробітництво територіальних громад. У разі згоди Державної міграційної служби у мобільному ЦНАП можна встановити обладнання для видачі нових внутрішніх та закордонних паспортів.

До речі, у мобільному ЦНАП є можливість оплатити платні адмінпослуги через банківський POS-термінал. Також однією з його опцій є кейс з обладнанням, що дозволяє обслуговувати відвідувачів удома (наприклад, осіб дуже поважного віку чи хворих, які не можуть покинути помешкання або заклад охорони здоров’я).

Логічним є питання економічної складової мобільного ЦНАП. Інвестиції Програми «U-LEAD з Європою» та міста Славути в мобільний центр склали 1,6 млн. гривень. У поточній експлуатації додатковими витратами є заробітна плата водія, заправка автомобіля (біля 10 літрів в день – для маршруту до 100 км), та невеликі щомісячні витрати на мобільний інтернет-зв’язок. Якщо протягом дня буде надаватися хоча б кілька платних адміністративних послуг (наприклад, щодо реєстрації нерухомості), то ці витрати мають цілком покриватися. У разі ж наявності у мобільному ЦНАП ще й паспортних послуг він, очевидно, був би цілком рентабельним. Хочеться сподіватися, що практика підтвердить ці прогнози.

Але найважливіше, щоб споживачі адміністративних послуг були задоволені, а мобільний ЦНАП став одним із символів позитивних перетворень в Україні.

Поділитися: